fredag 7 oktober 2016

Som trends

Nykomling i loppisvärlden - rotting.

Nu mina vänner kommer en ny kategori här på bloggen. Som obotlig loppisfantast och smartshopper vågar jag säga att jag har koll på vad som är trendigt och därmed efterfrågas inom loppisvärlden. Trender ändras kontinuerligt och visst en del är populära en längre tid medan andra kommer och går ganska fort igen. Ett exempel på det är marmor som var hur populärt som helst för en tid sedan men som intresset nu har dalat drastiskt för. Det är väldigt tydligt att auktionister, secondhandaffärer och många antikhandlare inte hänger med i dessa relativt snabba svängarna. Medan människor som loggar in på sociala medier titt som tätt ligger i fronten för dess svängningar eller till och med  är med och skapar dem. Jag tycker det är väldigt intressant att följa och reflektera kring dessa digitala generationsolikheter och ompositioneringen av makt som det medför. Den absolut senaste nykomlingen som efterfrågas just nu och som budas upp rejält på till exempel Tradera är rottingprylar. Och det här är bara början tror jag så om en liten tid kommer det bli ännu populärare men jag tror också att det är en trend som om ett år svalnat rejält. Rottingmöblerna passar ju också riktigt bra till gröna växter som den trendige redan har i sitt hem. Det hjälper säkerligen trenden på traven. Själv är jag galet pepp på att hitta mig en riktigt snygg väska i rotting.

Engelskt porslin i blått och vitt står stadigt i topp på trendometern.

Vidare är blå/vitt porslin väldigt populärt och speciellt om det har en engelsk stämpel på baksidan. Detta är en trend som kom redan för mer än ett år sedan och som fortfarande står sig. Ja och ni som följer bloggen vet ju att hela mitt läkarskåp är fyllt med just blå/vitt engelskt porslin och det kommer det förmodligen vara för en lång tid framöver också.
Kommer teaktrenden någonsin försvinna?

Teakmöbler a la 50-60-tal har varit populärt länge nu men står fortfarande högt i kurs. Dock ser jag många uppdaterade, ommålade versioner av stringhyllor och byråer. En risk när en trend slår igenom så stort som denna gjort är att inflation skapas och detta har såklart också hänt. Så just nu går teakprylar för hiskeliga, enligt mig, orimliga priser på auktioner samtidigt som det bara för några år sedan inte var någon som var intresserad av ha en teakmöbel i sitt hem. Så därför var det kanske inte så konstigt ändå att jag upptäckte att far min hade hela garaget och källaren full med stringhyllor att ha sina verktyg på för bara ett par år sedan. Jag kan dock säga att han har dem kvar men att någon? kanske knyckt ett hyllplan eller två. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar